tiistai 5. huhtikuuta 2016

Virkattu pipo // OHJE

Edellisten myssyjen jälkeen tuli tunne, että pakko se on itsellekin keretä tekemään pipo kun kaikille muillekin:) Halusin vaihteeksi jotain erilaista, mitä en aiemmin ole kokeillut. Kaapissa odotti kaksi kerää Novitan Ecocotton lankaa. Vähän aikaa Pinterestin kuvia selatessani syntyi mielikuva pystysuunnassa virkatusta piposta. Siitä tuli niin kiva, että haluan jakaa ohjeen teidän kanssanne..






PIPON OHJE

Koko: 54-56 (pienemmän saa kun tekee vähemmän kierroksia työhön, isomman taas lisäämällä kierroksia)
Koukku: nro 6
Lanka: Novita Ecocotton 200g luonnonvalkoinen
EDIT: Ecocottonia ei taida olla enään saatavilla, mutta kokeile esim. Novitan Wool Cotton-lankaa, mutta ota koukku nro 5.

Jokaisen ks-kerroksen ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla.

1. krs: virkkaa 46 ketjusilmukkaa koukulla nro 6. Käännä työ
2. krs: virkkaa kiinteäsilmukka toiseen ketjusilmukkaan. Tee kiinteitä silmukoita rivi loppuun. Tämä on työn nurja puoli.
3. krs: virkkaa kiinteitä silmukoita edellisen kierroksen silmukoiden takareunaan (KUVA 1). Tämä on työn oikea puoli.
4. krs: virkkaa koko rivi kiinteitä silmukoita. 

Jatka kierroksia 3 ja 4, kunnes työn pituus on 47 cm. 

Ompele työn päät yhteen niin, että aloitus- ja lopetuskierros ovat vastakkain. (KUVA 2).

Ompele neulalla ja langalla toinen auki oleva pää umpeen. Pujottele lanka n. 3cm välein sisä- ja ulkopuolelle niin sulkuaukko menee tarpeeksi kiinni (KUVA 3). Päättele lanka.

Taita pipon alareuna ylöspäin. Tätä voit säätää oman mielesi mukaan niin paljon kuin haluat :) Tarvittaessa reunan voi myös ommella kevyesti kiinni pipoon.

Tee pipoon tupsu ja kiinnitä se paikoilleen. Itselläni on tupsujentekolaite, joka nopeuttaa kivasti tupsujen tekemistä. (KUVA 4)

ja näin, nauti uudesta pipostasi! <3






38 kommenttia:

  1. Ihan tilauksesta tuli tää ohje! Just viikonloppuna mietin, että nyt ois tarve kepeälle kevätpipolle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ompa kiva kuulla. Tämä on just hyvä näille kevätilmoille :)

      Poista
  2. Onpa hieno! Kuinka pitkä valmis pipo on? Ilman tupsua siis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Ilman taitosta pipo on 32cm pitkä. Taitoin sitä 7cm verran.

      Poista
  3. Onpas tosi kivan näköinen pipo ja niin yksinkertainen tehdä! :)

    VastaaPoista
  4. Huikeen hieno! Ja kiitos pöytä vastauksesta!:) -mare

    VastaaPoista
  5. Ompa ihana pipo! :) pittääpä tehä itele tämmöne. :)

    VastaaPoista
  6. Tällaista olen aina halunnut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja nyt sellainen on! Meni tasan kaksi Novitan Cotton linea ja kaksi jaksoa Midsommerin murhia. Kiitos tosi hyvästä ohjeesta.

      Poista
    2. Mahtavaa! Ja ole hyvä vain. Nämä ohjeet on juuri teitä varten :)

      Poista
  7. Kiitos kivasta ohjeesta, eikun kokeilemaan vaan nyt pitääkin sitten alkaa <3

    VastaaPoista
  8. Ihana ohje! Itse ajattelin tehdä mutta toisesta langasta, miten pitkä tuo 46 silmukkaketju on noilla tän ohjeen koukulla ja langalla? Kiitos jo etukäteen avusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! En kyllä ole hoksannut ottaa tehdessä mittoja mutta onneksi Tuolla ylempänä kommenteissa luki että pipo on 32cm pitkä ja siitä on lopuksi 7cm taitettu:)

      Poista
  9. Olisin kysynyt pipon ohjeesta että väheneekö silmukkamäärä kun työ etenee ja vastaako ketjusilmukka kiinteää silmukkaa ��

    VastaaPoista
  10. Mistä noita tupsuntekolaitteita saa ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lankakaupoissa ainakin myydään paketteja josta löytyy monta eri kokoista. Lisäksi olen nähnyt esim. Halpa-hallissa ja kärkkäisellä.

      Poista
  11. Ihana pipo. Ja kiitos ohjeesta!
    T. Heli

    VastaaPoista
  12. Voisiko saada vielä selvemmän kuvan, miten tuo yläosa ommellaan? En saa kuvasta kunnolla selvää ja kirjallinen ohje ei aukea. Tein pipon valmiiksi, mutta ompeleminen meni mönkään, joten purin koko pipon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti minulla ei tähän hätään ole lisää kuvia. Voin toki ottaa jos teen vielä noita pipoja. Yläosan ompelu tapahtuu siis siten että kun olet ommellaan työn aloitus- ja lopetuskierroksen yhteen niin sinulle jää kaksi avoinna olevaa sivua. Toisen näistä ompelet langalla n. 2cm välein pujottelemalla koko ympyrän ja kiristät langan niin tiukkaan että aukko umpeutuu. :)

      Poista
  13. Hei, tuhannet kiitokset hittipipon ohjeesta. Tytärelle tekemäni pipo kirvoitti kauniita kommentteja ja tilauksia siskoni lapsille. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla että pipo on mieluisa. Ei muuta kuin uutta pipoa koukulle. :)

      Poista
  14. Kiitos ohjeesta. Oli mukava työstää näin vähemmän virkkausta harrastaneellekin. Olen tyytyväinen lopputulokseen :)

    https://pionipolku.blogspot.fi/2017/10/alpakkapipo-pale-pink.html

    VastaaPoista
  15. Kyllä on ihana pipo - kiitos ohjeesta.

    VastaaPoista
  16. Aivan ihana pipo - kiitos ohjeesta. T: Eeva Hinder

    VastaaPoista
  17. Hei! Haluaisin virkata tämän pipon 13 v tytölle tuplalangasta, Novitan Nalle ja Tinde langoista. Se on perulaista villaa 50% tencell (lukee myös, mitä tarkoittanee?).puikot 4,5 - 5 suositus.
    Olen ihan noviisi näissä asioissa ja kysynkin neuvoa...eli jos virkkaan näistä langoista niin montakohan silmukkaa aloitukseen ja olisi 7 koukku ok? Ystävällisesti Ulla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, pakko myöntää että itsekään en ole mikään ammattilainen näissä asioissa vaan aina vain lähden kokeilemaan mikä onnistuu :) Sinuna lähtisin
      kokeilemaan 6-7 koukulla ja silmukkamäärää voit laskea muutamalla..esim kuudella. Minun pipossani työn leveys tasona oli n. 32cm niin sen mukaan voit katsoa silmukkamäärän :)

      Poista
    2. Ok! Kiitos vastauksesta ja kaikkea parasta joulunodotusta ja talvea ❣

      Poista
  18. Hei!
    Kiitos Hyvästä ohjeesta. Ostin just langat kahteen pipoon ja ei kun virkkaamaamaan. Kokeilin jo aiemmin päivällä mutta kaapissa ollut lanka oli ihan liian paksua tähän hommaan.
    Kiinnostaa kovasti missä olet teettänyt tuon Lämmin ilo merkin.
    Terkkuja hyvää Joulun odotusta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä vain :) Olen tilannut merkit ruotsalaiselta nettisivulta minanamnband.se.

      Poista
  19. Kiitos ihanasta ohjeesta! Täällä hätäinen ja kärsimätön kunnon lankakauppaan kerkeämätön äiti-ihminen väsäsi ensi kokeilun ohjeellasi ja ihana tuli! Paljon on kehuja keräillyt, vaikka missään nimessä jälki ei ole yhtä kaunista kuin sinulla :).

    Tämän pipon innoittamana päätin aloittaa ruuhkavuosia väistäneen käsityöharrastukseni ja perustin myös blogin :). Tervetuloa piipahtamaan ;). https://taysinkasin.blogspot.fi/

    VastaaPoista

Pienikin kommentti piristää:)